Connect with us

Светиње

Манастир Грачаница, задужбина краља Милутина

Published

on

Манастир Грачаница. Аутор и власник фотографије је Слободан Боба Ботошки.
Манастир Грачаница. Аутор и власник фотографије је Слободан Боба Ботошки.

Манастир Грачаница једна је од најзначајнијих задужбина краља Милутина (1282-1321). Централно место у Манастиру заузима Црква Успења Пресвете Богородице.

Црква Успења Пресвете Богородице Манастира Грачанице. Аутор и власник фотографије је Слободан Боба Ботошки.
Црква Успења Пресвете Богородице Манастира Грачанице. Аутор и власник фотографије је Слободан Боба Ботошки.

Зидање Цркве Успења Пресвете Богородице почело је у другој деценији 14. века, а завршено је 1321. године, исте године када се упокојио њен ктитор.

Грађена у српско-византијском стилу, Црква Успења Богородице је једино сачувано средњовековно здање Манастира Грачанице. Подигнута је на месту две раније цркве. Старија од те две светиње је рановизантијска тробродна базилика. Млађа је једнобродна цркве из 13. века и она је била седиште липљанских епископа. Након изградње Манастира Грачанице Липљанска епископија по том манастиру називана је и Грачаничком.

Кров Цркве Успења Пресвете Богородице у Манастиру Грачаници. Аутор и власник фотографије је Слободан Боба Ботошки.
Кров Цркве Успења Пресвете Богородице у Манастиру Грачаници. Аутор и власник фотографије је Слободан Боба Ботошки.

Спољна припрата Цркве Успења Богородице подигнута је средином 14. века, у време владавине цара Стефана Душана. Оштећена је у једном од првих османлијских напада на Косово, између 1379. и 1383, а обновљена најкасније 1383. године. У истом нападу Османлија страдали су и пирг, друге зграде и библиотека Манастира Грачанице.

Грачаница је више пута падала под власт Османлија и враћала се у српске руке, а коначни пад под њихову власт десио се 1455. године, након што су Турци освојили Ново Брдо.

Кров Цркве Успења Пресвете Богородице у Манастиру Грачаници. Аутор и власник фотографије је Слободан Боба Ботошки.
Кров Цркве Успења Пресвете Богородице у Манастиру Грачаници. Аутор и власник фотографије је Слободан Боба Ботошки.

Место Грачаница и Манастир Грачаница ослобођени су од османлијске власти у Првом балканском рату 1912. године.

Ктиторска представа краља Милутина и „Лоза Немањића“

Ктиторска представа краља Милутина са црквом у рукама налази се на јужној страни лучног пролаза између унутрашње припрате и наоса, а прекопута ње је фреска краљице Симониде.

Ктиторска представа краља Милутина у Цркви Успења Манастира Грачанице. Фотографија је власништво Фондације „Благо“.
Ктиторска представа краља Милутина у Цркви Успења Манастира Грачанице. Фотографија је власништво Фондације „Благо“.

Фреска „Лоза Немањића“ налази се на источном зиду припрате и на њој је насликано 16 портрета припадника династије Немањић. У првом реду су српски архиепископ Сава I (Свети Сава), велики жупан Стефан Немања и велики кнез Вукан. У другом реду су кнез Стефан (Вуканов син), српски архиепископ Сава II, краљ Стефан Првовенчани, краљ Радослав и краљ Владислав.

Копија фреске „Лоза Немањића“ из Цркве Успења Манастира Грачанице. Фотографија је власништво Народног музеја Србије.
Копија фреске „Лоза Немањића“ из Цркве Успења Манастира Грачанице. Фотографија је власништво Народног музеја Србије.

У трећем реду су принц Урошиц, принц Владислав, краљ Урош, краљ Драгутин и принцеза Брнча. У четвртом реду су принц Константин, краљ Милутин и принцеза Царица.

Прочитајте још:

Отворена изложба „Манастир Грачаница на старим разгледницама и фотографијама“ у Дому културе Грачаница

Ктиторска композиција у Цркви Светог Ахилија

Фреске

Фреска „Смрт Ане Дандоло“

Published

on

Фреска „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Фреска „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

Фрескосликарство Цркве Свете Тројице у Манастиру Сопоћани спада у ред најлепшег српског средњовековног сликарства. Једна од најзначајнијих фресака у тој светињи је фреска „Смрт Ане Дандоло“, која не престаје да заокупља пажњу научне и шире јавности.

Кратка историја Манастира Сопоћани

Манастир Сопоћани је задужбина краља Стефана Уроша I (1243-1276), изграђен у близини извора реке Рашке, недалеко од Старог Раса (данашњег Новог Пазара). Манастирска црква посвећена је Светој Тројици и грађена је у рашком стилу.

Црква Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Црква Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

Сопоћани су зидани током 6. и 7. деценије 13. века. Највећи део Цркве Свете Тројице осликан је у периоду од 1263. до 1268. године. Фреске у Сопоћанима спадају у ред највиших достигнућа европског фрескосликасрства 13. века.

У Манастиру Сопоћанима су сахрањени Ана Дандоло, трећа жена краља Стефана Првовенчаног и мајка краља Стефана Уроша I, Урошев брат од стрица, велики кнез Ђорђе и напослетку сам Урош. У Сопоћанима је сахрањен и српски архиепископ Јоаникије I.

Звоник и спољашња припрата Цркве Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Звоник и спољашња припрата Цркве Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

Прва страдања Манастира уследила су након Косовске битке 1389. године. Обнова је уследила у време Српске деспотовине.

У 16. веку монаси су напустили Манастир пред османлијском опасношћу. Нови процват Сопоћани доживљавају крајем 16. и почетком 17. века. Године 1689. уследило је ново рушење и пљачкање Манастира од стране Османлија. Од тада, па све до 20. века, Сопоћани нису обнављани.

У првим деценијама 20. века Сопоћани су обновљени, али су претрпели и разарања за време Балканских ратова и Првог светског рата. Током Другог светског рата Манастир је поново опустео. Седамдесетих година 20. века почињу истраживање и обнова Сопоћана.

Црква Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Црква Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

Манастир Сопоћани је 1979. године уписан на Унескову листу светске културне баштине, заједно са Петровом црквом, Ђурђевим ступовима и тврђавом Рас, под називом „Стари Рас са Сопоћанима“.

Ана Дандоло, прва српска краљица из династије Немањић

Ана Дандоло била је ћерка Ранијера Дандола, вицедужда Млетачке републике, и унука Енрика Дандола, дужда Млетачке републике у време 4. Крсташког рата, у којем су крсташи 1204. године освојили Цариград.

 За великог жупана Стефана Немањића се удала у првој половини 1217. године.  Њих двоје су заједно крунисани за краља и краљицу у Цркви Светих Петра и Павла у Расу после августа 1217. године, највероватније у септембру. Стефану је то био трећи брак (први је био са византијском принцезом Евдокијом, други са женом непознатог имена).

Фреска Стефана Немањића из Манастира Студенице. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Фреска Стефана Немањића из Манастира Студенице. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

У браку са Стефаном Првовенчаним добила је двоје деце: сина Уроша, потоњег српског краља Стефана Уроша I, и ћерку непознатог имена.

Претпоставља се да је преминула крајем 6. или почетком 7. деценије 13. века. Сахрањена је у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани.

Фреска „Смрт Ане Дандоло“

У првој зони северног зида унутрашње припрате Цркве Свете Тројице Манастира Сопоћани, изнад саркофага прве српске краљице из династије Немањић, налази се фреска „Смрт Ане Дандоло“.

Фреска „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Фреска „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

На њој је приказан део краљичиног погреба, који се одвија у цркви, о чему сведоче три полукружне апсиде, насликане иза особа окупљених на сахрани. Погребу присуствује највећи део српског двора, предвођен Аниним сином краљем Стефаном Урошем I и његовим синовима принчевима Драгутином и Милутином.

Краљица Ана лежи на одру, са дијадемом на глави.

Део фреске „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Краљица Ана и њена ћерка. Фотографија је власништво Фонда Благо.
Део фреске „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Краљица Ана и њена ћерка. Фотографија је власништво Фонда Благо.

Поред одра клечи женска особа, која држи и љуби, односно целива Анину руку. Она је одевена исто као краљица, само без дијадеме на глави. Дакле, у питању је српска принцеза. Највероватније је у питању Анина именом непозната ћерка, коју је добила у браку са краљем Стефаном Првовенчаним.

На узглављу се налазе Пресвета Богородица и Исус Христос, а краљичину душу прима анђео.

Пресвета Богородица и Исус Христос на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Фотографија је власништво Фонда Благо.
Пресвета Богородица и Исус Христос на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Фотографија је власништво Фонда Благо.

Краљ Урош је представљен са затвореном куполастом круном, одевен у одежду беле боје у знак жалости за својом преминулом мајком. Он оплакује мајку са подигнутим рукама. Његови синови Драгутин и Милутин стоје немо поред њега и одра, такође са подигнутим рукама.

Иза Драгутина и Милутина стоји њихова мајка краљица Јелена. Поред Милутина је рашки епископ који држи опело краљици Ани. Он у десној руци држи кадионицу. Поред краљевске породице и епископа стоје уплакани властелини и дворјани.

Рашки епископ, властелини и дворјани на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Фотографија је власништво Фонда Благо.
Рашки епископ, властелини и дворјани на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Фотографија је власништво Фонда Благо.

Узор за фреску „Смрт Ане Дандоло“ – Успење Пресвете Богородице

Треба рећи да фреска „Смрт Ане Дандоло“ умногоме подсећа на приказе Успења Пресвете Богородице, а један од најпознатијих се налази управо у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани, на западном зиду наоса.

Успење Пресвете Богородице на западном зиду наоса Цркве Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Успење Пресвете Богородице на западном зиду наоса Цркве Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

Такође, мора се нагласити да је фреска „Смрт Ане Дандоло“ прва у низу представа опела, односно сахрана истакнутих савременика у српском средњовековном фрескосликарству. Она је јединствена по томе што је то једини приказ опела световној особи, све потоње представе посвећене су опелима архијереја и угледних монаха.

Несумњиво утврђене личности на фресци „Смрт Ане Дандоло“

Од почетка научних проучавања фреске „Смрт Ане Дандоло“, па до данашњих дана историчари и историчари уметности су износили различита мишљења о томе које све историјске личности су насликане на тој фресци.

Анђео, краљ Урош, принц Драгутин, краљица Јелена, принц Милутин, краљица Ана и Анина ћерка на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Анђео, краљ Урош, принц Драгутин, краљица Јелена, принц Милутин, краљица Ана и Анина ћерка на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

Несумњиво је утврђено да се на одру налази краљица, односно краљица мајка Ана Дандоло и да поред њеног одра стоје краљ Стефан Урош I и његови синови, принчеви Драгутин и Милутин.

Краљица Јелена Анжујска Анђео

На фресци „Смрт Ане Дандоло“ представљена је и краљица Јелена, супруга краља Уроша. Она се на фресци налази одмах иза својих синова Драгутина и Милутина.

Принц Драгутин, краљица Јелена, принц Милутин, рашки епископ и неколико дворјана на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Фотографија је власништво Фонда Благо.
Принц Драгутин, краљица Јелена, принц Милутин, рашки епископ и неколико дворјана на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Фотографија је власништво Фонда Благо.

Део научника је сматрао да је између Драгутина и Милутина насликана њихова сестра, принцеза Брнча (Брњача). Међутим, упоређивањем тог женског лика са фреска са представом краљице Јелене у југоисточном делу унутрашње припрате дошло се до коначног закључка да се иза српских принчева налази њихова мајка, а не њихова сестра. Умногоме је тој идентификацији допринела чињеница да краљица Јелена на обе представе носи истоветну, отворену круну.

Краљица Јелена и принц Милутин у унутрашњој припрати Цркве Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Краљица Јелена и принц Милутин у југоисточном делу унутрашње припрате Цркве Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

Архијереј поред Милутина

Ништа мање занимљиво је и питање ко је црквени великодостојник који на фресци „Смрт Ане Дандоло“ држи опело преминулој краљици.

У науци је дуго преовладавао мишљење да је у питању архиепископ српски Сава II (1263-1271), брат никог другог до самог краља Стефана Уроша I (Сава II, световно име Предислав, био је син краља Стефана Првовенчаног и највероватније његове прве жене Евдокије).

Принц Драгутин, краљица Јелена, принц Милутин, рашки епископ и дворјани на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Фотографија је власништво Фонда Благо.
Принц Драгутин, краљица Јелена, принц Милутин, рашки епископ и дворјани на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Фотографија је власништво Фонда Благо.

Међутим, новија истраживања побила су старе тврдње. Архиепископи су од времена Саве I до краја века представљани у полиставриону. Архијереј представљен на фресци „Смрт Ане Дандоло“ носи фелон, одећу епископа. Такође, како он није представљен са нимбом, што је такође једна од одлика представа архиепископа тог времена, јасно је да је у питању епископ, а не архиепископ.

Пре него што ће постати српски архиепископ, Сава је био епископ хумски. Како се не зна тачан датум смрти краљице Ане Дандоло, већ се износе само претпоставке када је она умрла, постављало се питање да ли је Сава могао да јој служи опело као епископ хумски? Мало је вероватно да је он напуштао Хум и служио опело Ани Дандоло, и то без присуства надлежног, рашког епископа. Тако се дошло до закључка да је на фресци представљен рашки епископ, чије нам име, нажалост, није познато.

Принцеза која клечи поред одра

Пажњу научника заокупљала је и заокупља представа женске особе која клечи поред одра краљице Ане Дандоло.

Неки научници су сматрали да је у питању краљица Јелена, али као што је већ написано, доказано је да је краљица Јелена на фресци представљена иза својих синова Драгутина и Милутина.

Анђео, краљ Урош, принц Драгутин, краљица Ана и Анина ћерка на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Анђео, краљ Урош, принц Драгутин, краљица Ана и Анина ћерка на фресци „Смрт Ане Дандоло“ у Цркви Свете Тројице Манастира Сопоћани. Аутор фотографије је Петар Нешић. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

Такође, у науци је изношено мишљење да је у питању принцеза Брнча (Брњача).

Новији радови доносе тврдњу да поред одра краљице Ане клечи њена именом непозната ћерка.

Прочитајте још:

Ктиторска композиција у Цркви Светог Ахилија

Владарски портрет у Цркви Светог архангела Михаила у Стону – прва уметничка представа једног српског владара

Continue Reading

Манастири

Манастир Пресвете Богородице код Куршумлије – једна од првих задужбина Стефана Немање

Published

on

Манастир Пресвете Богородице у Куршумлији, задужбина Стефана Немање. Аутор фотографије Милан Савић.
Манастир Пресвете Богородице у Куршумлији, задужбина Стефана Немање. Аутор фотографије Милан Савић.

Стефан Немања, оснивач светородне династије Немањић, своју државничку, духовну и ктиторску делатност започео је у области Топлици. Владајући подручјем Топлице, Ибра, Расине и Реке, он је у данашњој Куршумлији, као удеони кнез, подигао своје прве две задужбине: Манастир Светог Николе и Манастир Пресвете Богородице.

Оснивање и зидање Манастира Пресвете Богородице

Градњу тих светиња у својим житијима Светог Симеона, помињу Стефан Првовенчани, Свети Сава и Доментијан.

Стефан Првовенчани, Радослављеа припрата Богородичине цркве у Манастиру Студеници. Фотографија је власништво Фонда Благо.
Стефан Првовенчани, Радослављева припрата Богородичине цркве у Манастиру Студеници. Фотографија је власништво Фонда Благо.

Иако су наведена житија историјски извори првог реда, и даље остаје нерешено питање која је црква прва саграђена. Стефан Првовенчани и Доментијан бележе да је прво сазидан Манастир Пресвете Богородице, док Свети Сава наводи је његов отац прво саградио Манастир Светог Николе. Који год од та два података био тачан, остаје чињеница да су та два храма прве немањићке цркве, сазидане у кратком раздобљу. Време њихове градње датира се оптимално у период од 1158. до 1168. године.

Манастир Светог Николе у Куршумлији. Аутор фотографије је Слободан Ботошки. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.
Манастир Светог Николе у Куршумлији. Аутор фотографије је Слободан Ботошки. Фотографија је власништво сајта Српска средњовековна историја.

За разлику од Манастира Светог Николе, који је саграђен на доминантном вису, изнад ушћа Бањске у Топлицу, Манастир Пресвете Богородице подигнут је на благој заравни, око један километар источније, у близини ушћа Косанице у Топлицу.

Манастир Пресвете Богородице у Куршумлији. Аутор фотографије Слободан Боба Ботошки. Фотографија је власништво портала Српска средњовековна историја.
Манастир Пресвете Богородице код Куршумлије. Аутор фотографије Слободан Боба Ботошки. Фотографија је власништво портала Српска средњовековна историја.

Прве Немањине задужбине у данашњој Куршумлији дале су име средњовековном насељу које се око њих формирало – Беле Цркве. Према предању, пошто су куполе цркава биле покривене оловним плочама, са којих су се сунчеви зраци одбијали и давали бљештав одсјај, место је названо Беле Цркве.

Архитектура Манастира Пресвете Богородице

Богородичина црква подигнута је на темељима старије, рановизантијске цркве из 5. или 6. века. У основи је триконхална црква, зидана у комбинацији камена и опеке. На самом улазу налазе се два цилиндрична стуба, која стоје на рановизантијским капителима. Олтарска зидана преграда са три сачувана лука је најбоље сачувани део те светиње.

Стубови Манастира Пресвете Богородице код Куршумлије. Аутор фотографије је Милан Савић.
Стубови Манастира Пресвете Богородице код Куршумлије. Аутор фотографије је Милан Савић.

Због наведених одлика, манастирска Црква Пресвете Богородице у архитектонском смислу представља усамљен пример у српској средњевековној историји.

Историја Манастира Пресвете Богородице

О историји Манастира Пресвете Богородице има веома мало података. Претпоставља се да је основан као женски манастир, о којем се старала Немањина жена Ана, у монаштву названа Анастасија.

Монахиња Анастасија (Ана Немањић) у проскинези пред Богородицом са младим Христом, припрата Богородичине цркве у Манастиру Студеници. Фотографија је власништво Фонда Благо.
Монахиња Анастасија (Ана Немањић) у проскинези пред Богородицом са младим Христом, припрата Богородичине цркве у Манастиру Студеници. Фотографија је власништво Фонда Благо.

Градња Немањиних манастира у данашњој Куршумлији, према житијима Светог Симеона, изазвала је незадовољство његове старије браће Тихомира, Мирослава и Страцимира, која су му замерала да гради светиње на своју руку и без њихове дозволе. Стефан Немања је заробљен и затворен у једну пећину у Расу.

Међутим, његово заточеништво није дуго трајало. Након што се ослободио заточеништва и након што је окупио своје присталице започео је сукоб против најстаријег брата, рашког великог жупана Тихомира. До одлучујуће битке је дошло код Пантина на Космету 1168. године, у којој је Тихомирова војска поражена, сам Тихомир је страдао у реци Ситници, а Стефан Немања је изашао као апсолутни победник из сукоба и постао велики жупан.

Стефан Немања, Радослављеа припрата Богородичине цркве у Манастиру Студеници. Фотографија је власништво Фонда Благо.
Стефан Немања, Радослављева припрата Богородичине цркве у Манастиру Студеници. Фотографија је власништво Фонда Благо.

Касније, половином 15. века, о њему се бринула и Мара Бранковић, ћерка деспота Ђурађа Бранковића и удовица османлијског султана Мурата II, која је у близини, претпоставља се, имала и своје дворе, на брду Марина кула.

Као и оближњи манастир Светог Николе, Богородичина црква била је у функцији до 1690. године, након чега је уследило време урушавања и запустелости. Нажалост, Манастир Пресвете Богородице до данас није обновљен и поред велике жеље Српске православне цркве, локалног становништва и дела стручне јавности.

Археолошка истраживања

Археолошко-конзерваторски радови који су спровођени 1921, 1948. и од 1969. до 1980. године дали су веома занимљиве резултате.

Остаци Манастира Пресвете Богородице у Куршумлији. Аутор фотографије Милан Савић.
Манастир Пресвете Богородице код Куршумлије. Аутор фотографије Милан Савић.

Непосредно уз цркву, са њене јужне стране, пронађени су један правоугаони објекат (можда трпезарија или конак) и некропола на којој се сахрањивало још у 10. веку. На том гробљу су нађени вредни примерци средњевековног накита (прстење, наруквице, наушнице), гробнице, стеатитна иконица из 12. века и други предмети који сведоче о личној побожности сахрањених особа.

Споменик културе од изузетног значаја, светиња веома поштована од стране народа у Куршумлији

Под заштиту државе Манастир Пресвете Богородице је стављен 1947. године, а за споменик културе од изузетног значаја је проглашен 1979. године.

Сабор на Велики петак код Манастира Пресвете Богородице код Куршумлије. Аутор фотографије је Милан Савић.
Сабор на Велики петак код Манастира Пресвете Богородице код Куршумлије. Аутор фотографије је Милан Савић.

Локално становништво које веома поштује ту светињу, назива је Петковачом. На Велики петак око те светиње окупља се велики број мештана Куршумлије и околних села, када пале свеће и моле се Богу. Око храма тог дана се организује велики сабор, на којем народ обедује посну храну.

Аутор археолог Милан Савић

Прочитајте још:

Иван кула – средњовековна тврђава код Куршумлије

Рановизантијска базилика код Куршумлије

Завршени радови на осветљавању остатака Манастира Пресвете Богородице у Куршумлији

Continue Reading

Цркве

Један од бисера царског града Призрена – Црква Светог Спаса (видео)

Published

on

Црква Светог Спаса у Призрену. Фотографија је скинута са сајта Републичког завода за заштиту споменика културе.
Црква Светог Спаса у Призрену. Фотографија је преузета са сајта Републичког завода за заштиту споменика културе.

У подножју тврђаве Каљаје, на заравни с које се пружа поглед на Призрен, налази се Црква Светог Спаса, задужбина властеоске породице Владојевић. 

Црква Светог Спаса у Призрену. Аутор видео-снимка Алексеј Нешовић (@notordinarykid_).

Та светиња се први пут у историјским изворима помиње у оснивачкој повељи цара Душана издатој Манастиру Светих Арханђела крај Призрена (око 1348). У њој се, између осталог, наводи да се Свети Спас и сви његови поседи, уз пристанак властелина Младена Владојевића и његове мајке, прилажу властелинству Душанове задужбине, односно замењују за цркву и имања у Охриду.

Помињање Младенове породице у повељи и истицање његовог ктиторства, које је морао наследити од оца, упућују на то је да је Црква Светог Спаса могла бити подигнута током друге или треће деценије XIV века.

Црква Светог Спаса у Призрену. Аутор фотографије Алексеј Нешовић (@notordinarykid_).
Црква Светог Спаса у Призрену. Аутор фотографије Алексеј Нешовић (@notordinarykid_).

Црква је малих димензија, основе сажетог уписаног крста са осмостраном куполом и споља тространом апсидом. Зидана је на византијски начин, правилним смењивањем редова сиге и опеке и керамопластичним украсом. Сликарство је настајало у три маха: око 1335, до 1348. и после 1348. године. Живопис је током векова доста пострадао.

Модерна и савремена историја Цркве Светог Спаса

Цинцарска заједница у Призрену је од друге половине 18. века имала право коришћења те цркве, а 1836. године подигла је високе зидове будуће богомоље која никада није завршена. Према том плану, Црква Светог Спаса требало је да буде део северног брода те веће, никада до краја саграђене светиње.

Црква Светог Спаса у Призрену. Аутор фотографије Алексеј Нешовић (@notordinarykid_).
Црква Светог Спаса у Призрену. Аутор фотографије Алексеј Нешовић (@notordinarykid_).

Црква Светог Спаса стављене ја под заштиту државе 1948. године. Од 1953. до 1963. године обављани су конзерваторски радови на архитектури, а фреске су конзервиране. За споменик културе од изузетног значаја проглашена је 1990. године.

Црква Светог Спаса у Призрену. Аутор фотографије Алексеј Нешовић (@notordinarykid_).
Црква Светог Спаса у Призрену. Аутор фотографије Алексеј Нешовић (@notordinarykid_).

У пожару подметнутом током албанских организованих рушилачких демонстрација марта 2004. године спаљен је живопис у цркви, који је потом, средствима страних донација, 2010. године конзервиран и рестауриран колико је то допуштало његово стање.

Извори за текст:

Републички завод за заштиту споменика културе

Фондација Благо

Прочитајте још:

Разваљена капија порте Цркве Светог Спаса у Призрену

Continue Reading

Најчитаније