Догађаји

Изложба икона грчких мајстора траје до 7. октобра 2022. године у Народном музеју Краљева

Објављено пре

Плакат изложбе „Под златним и плавим небом: Иконе грчких мајстора од 15. до 19. века Народног музеја Србије“. Фотографија је власништво Народног музеја Краљева.
Плакат изложбе „Под златним и плавим небом: Иконе грчких мајстора од 15. до 19. века Народног музеја Србије“. Фотографија је власништво Народног музеја Краљева.

Већ скоро месец дана посетиоци Народног музеја Краљева имају прилику да виде сјајну изложбу „Под златним и плавим небом: Иконе грчких мајстора од 15. до 19. века Народног музеја Србије“ ауторке мр Бранке Иванић, музејског саветника Народног музеја Србије. Уколико сте из Краљева и околине или до 7. октобра намеравате да путујете у тај град обавезно искористите прилику и обиђите поменуту изложбу.

Икона Богородице Одигитрије, спада међу најстарије које се могу видети на изложби „Под златним и плавим небом: Иконе грчких мајстора од 15. до 19. века Народног музеја Србије“ и може се датовати у крај XV или у ране године XVI века. Вероватно је настала на Криту, а према аналогијама приписује се сликару Андрији Рицу (+1491) или су сликане према његовом предлошку. Осим синова, од којих је Никола (+1503) стекао велику славу, у Рицовом атељеу у Ираклиону су најчешће радила још двојица сликара. Многи сликари су имитирали Андрију Рица, због чега је он био један од главних аутора који су допринели кристализацији одређених ликова у критској уметности у XV веку, који су сликани и касније. Икону Богородице из Народног музеја Србије одликује још и чињеница да она носи дете на десној руци и тиме се прикључује доста великом броју икона Богородице Дешњакиње (Dexiokratousa). Назива се и Евергетида, Доброчинитељка, термином који се односи на њену улогу. Целу групу икона повезује иста мустра изведена пунцирањем на нимбовима. Свака радионица је користила своје алате и стога је израђивала сопствене мотиве. Ова декорација потиче из италијанског сликарства, али је постала карактеристична за критске иконе, нарочито у другој половини XV века. Текст преузет са фејсбук странице Народног музеја Краљева. Фотографија је власништво Народног музеја Краљева.
Икона Богородице Одигитрије, спада међу најстарије које се могу видети на изложби „Под златним и плавим небом: Иконе грчких мајстора од 15. до 19. века Народног музеја Србије“ и може се датовати у крај XV или у ране године XVI века. Вероватно је настала на Криту, а према аналогијама приписује се сликару Андрији Рицу (+1491) или су сликане према његовом предлошку. Осим синова, од којих је Никола (+1503) стекао велику славу, у Рицовом атељеу у Ираклиону су најчешће радила још двојица сликара. Многи сликари су имитирали Андрију Рица, због чега је он био један од главних аутора који су допринели кристализацији одређених ликова у критској уметности у XV веку, који су сликани и касније. Икону Богородице из Народног музеја Србије одликује још и чињеница да она носи дете на десној руци и тиме се прикључује доста великом броју икона Богородице Дешњакиње (Dexiokratousa). Назива се и Евергетида, Доброчинитељка, термином који се односи на њену улогу. Целу групу икона повезује иста мустра изведена пунцирањем на нимбовима. Свака радионица је користила своје алате и стога је израђивала сопствене мотиве. Ова декорација потиче из италијанског сликарства, али је постала карактеристична за критске иконе, нарочито у другој половини XV века. Текст преузет са фејсбук странице Народног музеја Краљева. Фотографија је власништво Народног музеја Краљева.

Изложба „Под златним и плавим небом: Иконе грчких мајстора од 15. до 19. века Народног музеја Србије“ у Галерији Народног музеја Краљева велики је културни догађај који се ових дана дешава у граду на Ибру. Иначе, том изложбом свечано је отворен Жички духовни сабор „Преображење 2022“ 16. августа 2022. године.

На изложби „Под златним и плавим небом: Иконе грчких мајстора од 15. до 19. века Народног музеја Србије“ може се видети икона Благовести на којој је репродукован један стари образац познатог Рицовог атељеа. Идентични образац, појављује се на иконама Богородице на престолу са анђелима Андрије Рица у Бенаки музеју, као и Деизис његовог сина Николе у Музеју старе Српске цркве у Сарајеву. Он чини део репертоара оквира наведених икона где су насликани минијатурни призори из Христовог живота, примери иконографије Великих празника насталих у критској уметности XV века. Иконографски елементи који карактеришу ову схему Благовести потичу из касних византијских представа углавном из XIV века, од којих су неке биле повезане са Константинопољем. Идентификовано је више једнаких представа Благовести у зидној декорацији, на царским дверима, иконама, у сликарству минијатура, које су приписане утицају атељеа ове двојице уметника, и датоване су у другу половину XV века. Није мали број реплика са малим одступањима и током наредних векова. Овај примерак је, према начину сликања, укочености фигура, а нарочито третману ореола, датован у XVI чак XVII век. Текст преузет са фејсбук странице Народног музеја Краљева. Фотографија је власништво Народног музеја Краљева.
На изложби „Под златним и плавим небом: Иконе грчких мајстора од 15. до 19. века Народног музеја Србије“ може се видети икона Благовести на којој је репродукован један стари образац познатог Рицовог атељеа. Идентични образац, појављује се на иконама Богородице на престолу са анђелима Андрије Рица у Бенаки музеју, као и Деизис његовог сина Николе у Музеју Старе српске цркве у Сарајеву. Он чини део репертоара оквира наведених икона где су насликани минијатурни призори из Христовог живота, примери иконографије Великих празника насталих у критској уметности XV века. Иконографски елементи који карактеришу ову схему Благовести потичу из касних византијских представа углавном из XIV века, од којих су неке биле повезане са Константинопољем. Идентификовано је више једнаких представа Благовести у зидној декорацији, на царским дверима, иконама, у сликарству минијатура, које су приписане утицају атељеа ове двојице уметника, и датоване су у другу половину XV века. Није мали број реплика са малим одступањима и током наредних векова. Овај примерак је, према начину сликања, укочености фигура, а нарочито третману ореола, датован у XVI чак XVII век. Текст преузет са фејсбук странице Народног музеја Краљева. Фотографија је власништво Народног музеја Краљева.

Изложба ће у Народном музеју Краљева трајати до 7. октобра, а посетиоци ће имати прилику да виде иконе које су у највећој мери поседовали и у својој молитвеној пракси поштовали припадници српског народа. У оквиру избора ауторке изложбе мр Бранке Иванић у поставку је уврштено 147 икона. Реч је о иконама са територија традиционалних грчких земаља, као и са ширег подручја у оквиру Османског царства и суседних земаља у којем су утицаји грчке културе остали препознатљиви.

Радно време Народног музеја у Краљеву уторка, средом, четвртком и петком је од 8 до 20 часова, а суботом и недељом од 9 до 13 сати. Музеј је понедељком затворен за посете. На фејсбук страници Народног музеја Краљева можете сазнати када су организоване стручна вођења кроз изложбу икона грчких мајстора.

Извор:

Народни музеј Краљево

Прочитајте још:

У Краљеву отворена изложба „Моравска Србија – између стварности и легенде“

Народни музеј у Београду постао Народни музеј Србије

Кликните за коментар

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Догађаји

Трибина „Српска средњовековна уметност из јапанске визуре“ у Академији СПЦ 29. септембра

Објављено пре

Од стране:

Саћи Шимада у капели краља Драгутина у Манастиру Ђурђеви Ступови. Фотографија је преузета са фејсбук профила Саћи Шаимаде.
Саћи Шимада у капели краља Драгутина у Манастиру Ђурђеви Ступови. Фотографија је преузета са фејсбук профила Саћи Шаимаде.

Висока школа – Академија СПЦ за уметности и консервацију 29. септембра 2022. године почиње с овогодишњим циклусом предавања у оквиру трибине „Радослав Грујић“, која обрађује најразличитије теме из црквене уметности и конзервације. Овогодишњи циклус отвориће историчарка уметности Саћи Шимада из Јапана са предавањем на тему „Српска средњовековна уметност из јапанске визуре“.

Поменута трибина биће одржана 29. септембра 2022. године, са почетком у 18 часова, у великом атељеу Академије СПЦ. Организатори позивају све заинтересоване да присуствују трибини „Српска средњовековна уметност из јапанске визуре“.

Саћи Шимада је дугогодишњи истраживач српске средњовековне уметности и активни учесник у конзерваторским радовима на многим црквама.

Посебно треба истаћи њен допринос у реализацији конзерваторско-рестаураторских радова у капели краља Драгутина у Манастиру Ђурђеви ступови, који су спроведени у септембру и октобру 2021. године.

Прочитајте још:

У току је рестаурација и конзервација слике „Улазак цара Душана у Дубровник“

Слика „Крунисање цара Душана“ враћена у Народни музеј у Београду

Наставите са читањем

Вести

Отворена изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу

Објављено пре

Од стране:

Отварање изложбе „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко таковског краја 21. септембра 2022. године. Са лева на десно: директор Музеја рудничко-таковског краја виши кустос историчар Александар Марушић, директор Народног музеја Крушевца Никола Пантелић, аутори изложбе историчари Народног музеја Крушевац виши кустос Сања Рутић Воротовић и музејски саветник Горан Васић.
Отварање изложбе „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко таковског краја 21. септембра 2022. године. Са лева на десно: директор Музеја рудничко-таковског краја виши кустос историчар Александар Марушић, директор Народног музеја Крушевца Никола Пантелић, аутори изложбе историчари Народног музеја Крушевац виши кустос Сања Рутић Воротовић и музејски саветник Горан Васић.

У Галерији Музеја рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу у уторак увече, 21. септембра 2022. године, свечано је отворена гостујућа изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ Народног музеја Крушевца. Аутори изложбе су историчари Народног музеја Крушевац виши кустос Сања Рутић Воротовић и музејски саветник Горан Васић.

Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.
Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.

О Народном музеју у Крушевцу и сталној поставци која завређује пажњу посетилаца говорио је директор Музеја рудничко-таковског краја виши кустос историчар Александар Марушић. Он је том приликом представио госте из Народног музеја Крушевца посетиоцима, истакао заједничку сарадњу два музеја на пројектима попут „Обреновићи у музејским и другим збиркама Србије и Европе“ и говорио о вези изложбе „Моравска Србија: између стварности и легенде“ са рудничко-таковским крајем.

Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.
Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.

Према речима директора Народног музеја Крушевца Николе Пантелића, изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ постављена је поводом 600 година оснивања града Крушевца.

О поставци су говорили њени аутори Горан Васић и Сања Рутић Воротовић.

Садржај изложбе „Моравска Србија: између стварности и легенде“

Изложба и комплетан истраживачки пројекат омогућавају посетиоцима да се кроз интерактивну поставку упознају са настанком града Крушевца 1371. године, градњом цркве Лазарице и првим годинама владавине оснивача Крушевца кнеза Лазара Хребељановића.

Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.
Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.

Изложбу „Моравска Србија: између стварности и легенде“ чине два сегмента. Први сегмент изложбе је назван „Крушевачки град“. У њему су обрађени елементи живота у престоници државе кнеза Лазара: моравска архитектура, привреда, средњовековна исхрана, одевање, болести и здравство.

Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.
Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.

Други сегмент изложбе је насловљен „Косовска битка“. У њему су обрађене припреме војски за битку, сам Косовски бој, последице битке, Косовска битка у историјским изворима, као и претпостављени ток битке описан на шест паноа.

Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.
Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.
Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.
Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.

Трајање изложбе у Музеју рудничко-таковског краја

Изложба „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја трајаће до 14. октобра 2022. године.

Посетиоци изложбе „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.
Посетиоци изложбе „Моравска Србија: између стварности и легенде“ у Музеју рудничко-таковског краја у Горњем Милановцу. Фотографија је преузета са фејсбук странице Музеја рудничко-таковског краја.

Радно време Музеја рудничко-таковског краја од понедељка до петка је од 7 сати и 30 минута до 19 сати, а суботом и недељом од 11 до 16 часова.

Извор: фејсбук страница Музеја рудничко-таковског краја

Прочитајте још:

У Краљеву отворена изложба „Моравска Србија – између стварности и легенде“

Изложба икона грчких мајстора траје до 7. октобра 2022. године у Народном музеју Краљева

Наставите са читањем

Вести

Дечани добили фото-опрему за дигитализацију фресака од италијанског Кфора

Објављено пре

Од стране:

Уручивање фото-опреме за дигитализацију фресака у Манастиру Високи Дечани. Фотографија је преузета са фејсбук странице Манастира Високи Дечани.

Манастир Високи Дечани добио је од италијанског Кфора фото-опрему за дигитализацију изузетно вредних средњовековних фресака у Цркви Христа Пантократора.

У питању је још једна у низу донација италијанског Кфора за очување Манастира Високи Дечани и баштине Српске православне цркве. На церемонији уручења опреме, која је одржана 17. септембра 2022. године, игуман Дечана Сава Јањић се у име братства захвалио на донацији пуковницима Мароти и Рицију, капетану Скалонеу и италијанској војсци.

Припадници снага италијанског Кфора са оцем Савом, госпођом Дубравком Ђукановић и господином Алексом Јеликићем у Цркви Христа Пантократора у Манастиру Високи Дечани. Фотографија је преузета са фејсбук странице Манастира Високи Дечани.
Припадници снага италијанског Кфора са оцем Савом, госпођом Дубравком Ђукановић и господином Алексом Јеликићем у Цркви Христа Пантократора у Манастиру Високи Дечани. Фотографија је преузета са фејсбук странице Манастира Високи Дечани.

Архимандрит Сава је с благословом епископа Теодосија и у име дечанског братства доделио захвалнице пуковнику Мароти, команданту Кфорове Регионалне команде Запад, шефу интендантске службе пуковнику Рицију и капетану Скалонеу, рекавши да уручена помоћ значајно доприноси очувању баштине СПЦ на Косову и Метохији и европске и светске културне баштине са Унескове листе, која повезује све људе добре воље.

Поменутој церемонији присуствовали су и госпођа Дубравка Ђукановић директорка Републичког завода за заштиту споменика културе, и господин Алекса Јеликић, руководилац Одељења за сликарство и физичко-хемијске лабораторије Републичког завода за заштиту споменика културе. Игуман Сава се захвалио госпођи Ђукановић, господину Јеликићу и њиховим колегама на дугогодишњем раду на заштити фресака у Дечанима и другим православним светињама на Косову и Метохији.

Господин Алекса Јеликић, госпођа Дубравка Ђукановић и отац Сава у порти Манастира Високи Дечани. Фотографија је преузета са фејсбук странице Манастира Високи Дечани.
Господин Алекса Јеликић, госпођа Дубравка Ђукановић и отац Сава у порти Манастира Високи Дечани. Фотографија је преузета са фејсбук странице Манастира Високи Дечани.

„Млади за Космет“ донирали Дечанима котао за грејање

Донација италијанског Кфора није једина помоћ коју је Манастир Високи Дечани добио ових дана.

Чланови Хуманитарног омладинског клуба „Млади за Космет“ из Подгорице, заједно са члановима Православног братства Ђурђевац, уручили су 18. септембра 2022. године Дечанима средства у износу од 5.000 евра. Та значајна донација биће искоришћена за куповину котла за грејање гостињског конака.

Чланови Хуманитарног омладинског клуба „Млади за Космет“ и отац Сава у Манастиру Високи Дечани. Фотографије је преузета са фејсбук странице „Млади за Космет - Подгорица“.
Чланови Хуманитарног омладинског клуба „Млади за Космет“ и отац Сава у Манастиру Високи Дечани. Фотографије је преузета са фејсбук странице „Млади за Космет – Подгорица“.

Извор:

Фејсбук страница Манастира Високи Дечани

Прочитајте још:

Први игуман Манастира Високи Дечани – Арсеније

Високи Дечани: Помозите обнову средњовековне Рајкове цркве у Призрену

Високи Дечани: Војници КФОР-а треба да штите Манастир

Наставите са читањем

Најчитаније